Carpe diem в едно бизнес училище – част II


Първата част на този разказ започна с това как и защо едно училище реши да преобърне себе си с краката нагоре. Сега е време да те заведа там, където измислянето на неща заведе нас. В залите на Колеж “Адам Смит”.

Това е място, където усещането за училище и за цялостния начин на възприемане на ученето е променено. Рязко намалихме обема на класическите лекционни занимания, в които бариерата учещ-обучаващ се натрапва още с навлизането във физическата среда. Доверихме се на една от водещите тенденции в нашата професия – да не се губи ценно време в изговаряне на суха и скучна материя, която може да бъде прочетена в записки и учебници. И поставихме фокуса върху интерактивността – взаимодействието между учещите и обучаващите, преливащо извън строго формалната структура на предметната материя. Усещането за равнопоставено участие в свободна дискусия, в която може да бъде изразено всяко мнение и да бъдат чути различни гледни точки, е това, към което се стремихме при планирането на новата среда.
Представи си сутрин, в която пристигаш в уютна зала с няколко зони – за дискусии, за групова или самостоятелна работа. Посреща те аромат на кафе и бъбренето на колегите ви, които в

озни ден са пристигнали в Колежа преди теб. Взимаш чаша кафе или чай (ако решиш, можеш да пуснеш монета в касичката, за да ни помогнеш винаги да има топла напитка за теб), включваш се в разговора “на крак” или пък се наместваш удобно в някое от цветните меки кресла. На удобно място около теб винаги ще бъдат кафето, бележникът със

записките, които водите, компютърът или таблетът, които толкова обичаш да ползваш. Безжичният интернет е в услуга на всички твои устройства и не те ограничава в това кои сайтове посещаваш – ние знаем, че си зает човек, и ако точно в този момент трябва да прегледаш пощата си, да отговориш на важно съобщение, да постнеш интересна хрумка в социалните мрежи – заповядай, направи го!

Приятният разговор леко и естествено преминава, умело воден от един или двама преподаватели, към темата на заниманието. Какво, повече от един преподавател?!? Правилно си чул. Повече от един. Първо, защото светът е много шарен и гледните точки към него са ужасно много. И второ, защото напоследък знанието така порасна и се еманципира, че непрекъснато прескача от дисциплина в дисциплина. Единственото, което ние можем да направим (поправка – длъжни сме да направим!), е да дадем на тези гледни точки, на тези тематични прескоци, минутките внимание, които дебелите книги от рафтовете на университетските книжарници упорито им отказват.

Всъщност, от наблюденията и опита, който вече имаме, се оказа, че не се налага да си “почиваш” между отделните сесии за деня, просто защото се чувстваш максимално удобно и няма от какво да почиваш във физически план. Креслата са съобразени със съвременните ергономични разбирания и осигуряват естествено положение на тялото, което не натоварва кръста, гърба или раменете.

Вярно, физическата среда е много важна, но радикалната промяна, която възприехме, налага сериозни промени и в подхода на преподаване. За това ние разчитаме на подкрепата и помощта на хора, които се занимават професионално с педагогика и дидактика, и които ще работиха с екипа ни повече от година, за да осигурим индивидуалния облик на всяка отделна дисциплина. Не мога да ти разкажа за всичко, защото то не може да бъде разказано – трябва да бъде усетено, изпитано.

Но за да не оставя любопитството ти в свободно падане, ще ти загатна какво направихме с част от материята в две от най-тежките дисциплини в Колежа – Финанси и финансов анализ и Счетоводство. Бррр!

Измислихме си игра. Игра, в която можеш да пипнеш парите и да ги поставяш там, където бизнес ежедневието на една компания ги праща: от касата – на доставчика, от банковата сметка – по сметката на партньор, който тъкмо ти е доставил нова машина, от незавършеното производство – в склада за готова продукция. Всички важни полета от скучните и понякога страховити финансови отчети – Счетоводен баланс, Отчет за приходите и разходите, Отчет за паричния поток – са отпечатани на винил с размери приблизително 3 х 2 метра. С картинки, които да ти помагат да ги запомниш. Сега си представи как опъваме винила на пода, отваряме банката и започваме да учим. Само че без да го осъзнаваме. Изглежда като забавление, но всъщност ние успяхме да измерим ефекта от това нововъведение. Постигаме същото ниво на резултати в тестовете – сега внимавай – само с 30% от времето, което ни беше необходимо преди това за да предадем (какъв ужасен глагол) същия материал. В тези часове влизат поне по двама преподаватели, защото поне в две ключови дисциплини знанията и уменията за боравене с финансовите отчети са изключително важни. Разбра ли идеята? Хареса ли ти?